مردان جوان مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری برای رتینوپاتی قرار دارند

30سپتامبر 2021- بر اساس تحقیق جدیدی که در نشست آنلاین سال جاری انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD)  ارائه شد، احتمال ابتلا به رتینوپاتی در مردانی که دیابت نوع 2 در آنها در سنین پایین تشخیص داده می شود، بالاتر از افرادی است که در 50 سالگی و بالاتر T2D برای آنها تشخیص داده شده است.

مردانی با تشخیص T2D قبل از 40 سالگی ، 72 درصد بیشتر از مردانی با تشخیصT2D در سن بالاتر(سن معمول 50 یا بالاتر)، اما با طول مدت مشابه ابتلا به دیابت، به رتینوپاتی مبتلا شده بودند.

رتینوپاتی یک عارضه شایع دیابت است که در آن آسیب به عروق خونی شبکیه می تواند منجر به نابینایی شود.

دیابت نوع 2، که شایع ترین نوع دیابت است، معمولاً در افراد میانسال و مسن(50 سال و بالاتر) رخ می دهد. با این حال، شروع آن در سنین پایین تر در سطح جهان رایج شده است.

دکترKatrina Tibballs  و همکارانش در دانشگاه اسلو در نروژ، داده های پرونده های 10،242 فرد مبتلا بهدیابت نوع 2را که توسط پزشکان عمومی ثبت شده بود، مورد بررسی قرار دادند تا میزان شیوع دیابت را در میان جوانان در نروژ و رابطه بین سن تشخیص و عوارض دیابت را کشف کنند.این مجموعه داده ها، نماینده ی وضعیت کلی دیابت و عوارض آن در نروژ بود. میانگین سن تشخیصT2D در بین همه شرکت کنندگان، 56 سال بود.

 دیابت در 980نفر (10.2 درصد) در جوانی تشخیص داده شده بود(سن تشخیص زیر 40 سال) و میانگین سن تشخیص آنها 33.3 سال بود. این گروه به طور متوسط ​​در زمان مطالعه به مدت 11.4 سال باT2D زندگی کرده بودند و 55.6 درصد آنها مرد بودند. 15.5 درصد مبتلا به رتینوپاتی بودند.

خطر ابتلا به رتینوپاتی و بیماری عروق کرونر قلب(یکی دیگر از عوارضT2D )، با گروهی از 6،627 نفر که در 50 سالگی به بالا به دیابت نوع 2مبتلا شده بودند، مقایسه شد.

میانگین سن تشخیص در این گروه 62.7 بود. این گروه به طور متوسط ​​در زمان مطالعه 7.8 سالبا دیابت زندگی کرده بودند و 53.4 درصد آنها مرد بودند، 5.9 درصد از این افراد به رتینوپاتی مبتلا بودند.

متوسط​​HbA1c در افرادی با تشخیص دیابت نوع 2 قبل از 40 سالگی، بیشتر از کسانی بود که T2Dدر آنها بعد از 50 سالگی تشخیص داده شده بود(7.6 درصد در مقابل 6.9 درصد).

در افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 2، سطحHbA1c در زمان ثبت داده ها نسبت به زمان تشخیص دیابت بالاتر بود، و همچنین با گذشت زمان سریعتر افزایش یافت. به عبارت دیگر، اگر دو فرد برای مدت زمان مشابهی با دیابت نوع 2زندگی کرده باشند، احتمالاً سطحHbA1c در فردی که در سن پایین تر به دیابت نوع 2 مبتلا شده است، بیشتر خواهد بود.

خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب با "سن تشخیص" در هر دو گروه بیشتر از "مدت زمان زندگی با دیابت"، ارتباط داشت. با این حال، خطر ابتلا به رتینوپاتی با طول مدت ابتلا به دیابت، به ویژه در افرادی که در جوانی بهT2D مبتلا شده بودند، به شدت افزایش می یافت.

هنگامی که سایر عوامل مرتبط از جمله طول مدت دیابت،HbA1c ، سن فعلی، نمایه ی توده ی بدنیو فشار خون در نظر گرفته شد و نتایج برای آنها تنظیم شد، مردانی که در جوانی به دیابت مبتلا شده بودند، 72٪ بیشتر در معرض ابتلا به رتینوپاتی نسبت به افرادی بودند که سن تشخیص دیابت در آنها در سنین نرمال شروع دیابت بود.

بر خلاف مردان جوان مبتلا بهدیابت نوع 2، زنان جوان مبتلا بهT2D ، پس از در نظر گرفتن تمام عوامل ذکر شده در معرض خطر قابل توجهی برای ابتلا به رتینوپاتی در مقایسه با افرادی که سن تشخیص دیابت در آنها در سنین 50 و بالاتر بود، قرار نداشتند.

این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که رتینوپاتی در مردانی که در سنین پایین تر به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند، -اما نه در زنان-، نسبت به شروعT2D در سنین بالا، زودتر ایجاد شد.

نویسندگان این مطالعه می گویند که احتمال دارد تأخیر در تشخیص رتینوپاتی در مردان علت این مسئله باشد زیرا مردان کمتر از زنان به پزشک عمومی خود مراجعه می کنند، این بدان معناست کهT2D آنها برای مدت طولانی تری کنترل نشده و درنتیجه خطر عوارض را در آنها افزایش می دهد.

علاوه بر این، شروع دیابت نوع 2 در جوانی ممکن است شکل تهاجمی تری از این بیماری باشد.T2D زمانی اتفاق می افتد که سلول های بتا در لوزالمعده نمی توانند انسولین کافی تولید کنند (هورمونی که به تبدیل قند موجود در غذا به انرژی کمک می کند) یا انسولینی که تولید می کنند به درستی عمل نمی کند (پدیده ای که تحت عنوان "مقاومت به انسولین" شناخته می شود).

محققان می گویند سطح متوسط ​​قند خون بالاتر در افراد جوان مبتلا بهT2D ، می تواند نشانه زوال سریعتر سلول های تولید کننده انسولین و در نتیجه شکل شدیدتری از این بیماری باشد.

دکترTibballs ، نتیجه گیری نمود: مهم است که دیابت نوع 2 در مراحل اولیه تشخیص داده شود و به خوبی کنترل شود تا احتمال ابتلا به رتینوپاتی و سایر عوارض دیابت کاهش یابد.دستورالعمل های فعلی در مورد پیشگیری و درمان دیابت باید به روز شوند تا نشان دهنده ی خطر بالاتر ابتلا به عوارض در جوانان مبتلا به دیابت، به ویژه افزایش خطر ابتلا به رتینوپاتی در مردان باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-men-young-onset-diabetes-higher-retinopathy.html